Doğru
Doğru
Toplam 4 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 4 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: Üstün Ahlak

  1. #1

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart Üstün Ahlak

    Doğru
    Üstün Ahlak hakkında detaylı bilgiler burada...Üstün ahlakın yakınlık sağlayan amellerin en faziletli si, kulu Allah’ın rızasına, Allah’ın ve Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem’in sevgisine ulaştıran taatlerin en büyüğü olduğunu öğrenmiş oldun.

    Bunun için bu ibadeti, sıradan adetlerde n ayıracak şartları da bilmen gerekiyor . Huzeyfe r.a. rivayet ediyor; Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem bize iki şey söyledi. Birini gördüm, diğerini bekliyoru m. Buyurdu ki;

    “Emanet insanların kalplerin i iyice yerleşti. Sonra Kur’an’ı ve Sünneti öğrendiler.” Onun kaldırılışını ise şöyle anlattı;

    “Kişi uykuya yatar, kalbinden emanet alınır, ondan benek gibi bir iz kalır. Sonra yine uyur, kalbinde kalan emanetten bir parça daha alınır, ondan bir kabarcık izi kalır. Bu, ayağın üzerine bir kor parçası yuvarlasa lar, korun değdiği yerleri kabartması gibidir. Lakin onda faydalı bir şey yoktur. Artık alışveriş yapan insanlard a emanet tamamen kaybolur, ta ki, emaneti eda edenler;

    “Falanoğulları içinde emin birisi vardır” diye işaret edilir. Bazen de, kalbinde hardal tanesi kadar iman olmayanla r;

    “ne akıllı, ne zarif, ne cesur bir adam” diye övülür.”

    (Huzeyfe r.a. devam eder;) Ben öyle zaman gördüm ki, hanginizl e alışveriş yaptığıma aldırmazdım. Şayet Müslüman ise, Müslüman oluşu onun (hile yapmasına) engel olurdu. Hristiyan ise, onu da amir korkusu (disiplin) hile yapmasına engel olurdu. Fakat bugün sadece falandan ve filandan rahatça alışveriş yapabiliy orum.”

    Şüphesiz bu insanların önünde üstün ahlak vasıflarıyla övülüp, kalbinde hardal tanesi kadar iman olmayan adam, insanların huzurunda yapmacık davranmış, Allah’ın rızasını aramamış ve Rasul sallallah u aleyhi ve sellem’in sünnetine uymayı arzu etmemiştir.

    İşte sana, Allah’ın ve Rasulünün sevgisini kazanmak için uyacağın üstün ahlakın şartı!
    1-14- İhlas;

    Bu, bütün amel ve ibadetler için şarttır. Ancak sahibi, kendileri ni güzel bir şey yaptığını zannedenl erden ve amel bakımından en çok ziyana uğrayanlardan ise, o başka…


    2-14- Fıkıh (Anlayış);

    Allah ve Rasulünün muradını bilmektir . Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem buyuruyor ki; “İslam bakımından en hayırlınız, fakih olurlarsa (kavrarsal ar) ahlakı en güzel olanınızdır.”

    ............................

    Üstün Ahlak, nübüvvetin ve risaletin doğruluk delillerindendir
    Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem peygamber liğinden önce de, ahlakın, doğruluğun, güvenilirliğin, cömertliğin, yumuşaklığın, cesaretin, iffetin, kanaatin ve akrabayı gözetmek gibi hasletler in en yüksek zirvesind e idi. Bu sebeple, kavmi arasında saygın ve yüksek bir yeri vardı.
    1-10- Hadice Binti Huveylid r.anha Der ki;

    Vahyin ilk indiği anlarda; “Kendimden korktum." dedi. Hadîce radiyallâhu anhâ:

    "Öyle deme, Allâh'a yemin ederim ki Allâh Azze ve Celle hiç bir vakit seni utandırmaz. Çünkü sen akrabâna bakarsın, işini görmekten âciz olanların ağırlığını yüklenirsin, fakîre verir, kimsenin kazandıramayacağını kazandırırsın, misâfiri ağırlarsın, Hak yolunda zuhûr eden hadiseler de (halka) yardım edersin." Dedi.

    Hadice Binti Huveylid r.a., O’nu üstün ahlakın esaslarıyla vasıflamıştır. Bununla O’nun doğruluğuna delil getiriyor, Allah’ın onu utandırmayacağını söylüyor. Zira O, onların yardımcısı olmuştur.

    Buradan da, üstün ahlakın, Allah tarafından mü’min kullarına destek sebebi olduğu anlaşılıyor.

    Nevevi rahimehul lah diyor ki; “Alimler, Hadice r.a.’nın sözünün manası hakkında dediler ki; “Senden çirkin bir şey sadır olmamıştır. Allah sana üstün ahlak ve özellikler vermiştir.” Bu da üstün ahlakın, kötülüklerden selamet vesilesi olan, en hayırlı hasletler den olduğunu gösteriyor.”
    2-10- Kabilesi O’nun Üstün Ahlakına, Doğru Sözlülüğüne Şahitlik Etmiştir.

    Abdullah Bin Abbas r.a der ki; “(Önce) en yakın hısımlarını uyar”(Şuara 214) ayeti nazil olduğunda Nebî salla'llahu aleyhi ve sellem Safâ (tepesine ve birbiri üzerine yığılmış büyük taş kümelerinin yanına vardı. En büyük bir kaya) ya çıktı. Sonra:

    “Ey Kureyş buraya geliniz! Büyük bir iş karşısında bulunuyor sunuz! Diye seslendi. (Ve Ey Fihr oğulları, ey Adiy oğulları, ey Abd-i Menâf oğulları, ey Abdülmuttalib oğulları!” Diye Kureyş'i oymak oymak çağırmağa başladı. Bütün Kureyş Peygamber'in yanına toplandılar. Ve:

    Sana ne oldu? diye sordular. Sonra Resûl-i Ekrem sallallah u aleyhi ve sellem:
    “Ey Kureyş, bana söyleyiniz. Şimdi ben size: (Şu dağın eteğinde) düşman (süvârîsi var) sizi ya sabah baskınına, ya da akşam baskınına uğratacaktır, diye haber versem beni tasdîk eder misiniz?” diye sordu. Kureyş (bir ağızdan):

    “Evet tasdîk ederiz (çünkü bütün tecrübelerimizde seni doğru bulduk)” dediler. Resûl-i Ekrem:

    “Öyle ise ben sizi şiddetli bir azâbın karşısında uyarıyorum”, buyurdu.

    Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem, üstün ahlakıyla, davasının doğruluğuna, risaletin in sıhhatine delil oluyor. Böylece üstün ve Salih ahlak, İslam dininden bir bölüm olmuştur.

  2. #2

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    ÜSTÜN AHLAKIN FAZİLETLERİ

    1-13- Üstün Ahlak Cennet Amellerin dendir;

    O, cennete ve Firdevsul Alaya ulaşmaya sebep olan amellerde ndir. Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem buyuruyor ki;

    Ben, haklı dahi olsa tartışmayı bırakan kimse için, cennetin kenarında bir eve, şaka dahi olsa yalanı terk eden kimse için cennetin ortasında bir eve ve ahlakını güzelleştiren için cennetin yükseklerinde bir eve kefilim.

    Ebu Hureyre r.a. rivayet ediyor; insanları en çok cennete sokan şey sorulduğunda; Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem buyurdu ki;

    Allahtan sakınmak ve güzel ahlaktır. İnsanları cehenneme en çok sokan şey sorulduğu zaman ise buyurdu ki;
    “ağız ve fercdir.
    2-13- Üstün Ahlak, Allahın Kulunu Sevmesi İçin Bir Sebeptir;

    Rasulullah sallallah u aleyhi ve sellem buyurdu ki; Allaha en sevimli kul, ahlakı en güzel olandır.

    3-13- Üstün Ahlak Rasul sallallah u aleyhi ve sellemin Sevgisine Sebeptir;

    Rasulullah sallallah u aleyhi ve sellem buyurdu ki; Bana en sevimli olanınız ve kıyamet gününde bana en yakınınız, ahlakı en güzel olanınızdır.

    4-13- Üstün Ahlak, Kıyamet Gününde Mizanda En Ağır Gelen Şeydir;

    Rasulullah sallallah u aleyhi ve sellem buyurdu ki; Mizanda en ağır gelen şey güzel ahlaktır.

    5-13- Üstün Ahlak, Ecri Ve Sevabı Kat Kat Artırır;

    Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem buyurdu ki; Kişi, güzel ahlakı sayesinde gece namaz kılanların ve gündüz oruç tutanların derecesin e ulaşır.

    Yine buyurur ki; Dosdoğru Müslüman, cömert mizacı ve güzel ahlakı sayesinde çok oruç tutanların ve çok namaz kılanların derecesin e ulaşır.

    6-13- Üstün Ahlak Kulların En Hayırlı Amellerin dendir;

    Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem buyurdu ki; Ey Ebu Zer! Sırta hafif gelip, mizanda daha ağır gelecek olan iki hasleti sana haber vereyim mi?

    Evet Ey Allahın Rasulü! dedi. Buyurdu ki;

    Sana güzel ahlaklı olmanı suskunluğu muhafaza etmeni tavsiye ederim. Muhammedin nefsi elinde olana yemin ederim ki kullar, bunlar gibisiyle amel edemez.
    7-13- Üstün Ahlak Ömrü Artırır
    ve
    8-13- Üstün Ahlak Ülkeleri Yaşanılır Kılar;

    Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem buyurdu ki; Güzel ahlak ve güzel komşuluk, ülkeleri yaşanılır kılar ve ömürleri artırır(bereketle ndirir).

  3. #3

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Üstün Ahlakı tayin eden şeyler
    İslamda ahlakın hakikatin e ermeyi ilim ehli tayin eder. Nitekim Rabbani alimler, insanlara ahlakın hakikatin deki hayrı öğretenler ihtilaf etmişler, bazıları bunun doğuştan geldiğini, diğerleri sonradan kazanılma olduğunu söylediler.

    Hafız Fethul Bari(10/409)da der ki; Ahmed, Nesai ve Edebul Müfredde Buharinin rivayet ettiği; İbni Hibbanın sahih dediği el Eşecc el Asri hadisinde;

    Sende Allahın sevdiği iki haslet vardır; hilim ve tahammül buyrulunca dedi ki;

    Ya Rasululla h! Bu doğuştan mı, sonradan mı oldu? buyurdu ki;

    Doğuştandır. Dedi ki;

    Beni sevdiği iki ahlak üzere yaratan Allaha hamd olsun Bu, ahlakın kazanılmış değil, doğuştan olduğunu gösterir.

    Nevevi, Sahihu Müslim şerhinde(15/79), kadı Iyazdan şöyle nakleder; Sahih olan, doğuştan olan huylar olduğu gibi, başkasına uyarak edinilmiş olanı da vardır. Vallahu alem.
    Derim ki; bu iki alimin anlattıkları, ihtilafı giderir. Zira ahlak değişmeye müsaittir. Şayet böyle olmasaydı, nasihat ve tavsiyele rin bir manası olmazdı. Nasıl değişme kabul etmesin? Halbuki bizler, yabaniliği ve alışmayı, atın evcilleştiğini, av köpeğinin eğitilmesini görmüşüzdür. Ancak bazı nefisler kolay, bazıları zor ıslah olmaktadır.

    Ey halis arkadaşım ve seçkin kardeşim! Bil ki; matlup olan, ahlakı ifrat ile tefrit arasında muhafaza etmektir.

    Bunun için bütün doğuştan gelen huylar, müsamahalı şeriatın maksatlarından olamaz. İnsanın yaratılışında doğuştan gelen huylarında zaruri faydalar vardır. Yemek yeme huyundan kesilse, insan helak olur. cinsi isteğinden kesilse nesil de kesilir. Öfke huyu yok olursa, kendisind en çirkin şeyleri def edemez.

    Ahlakın korunmasında ve nefisleri n arındırılmasında bu apaçık deliller, müsamahalı şeriatın istikra(tümevarım) deliliyle bilinir. Bu açıklanıyor;

    Yeme huyunda orta yollu olmak matluptur . Ne az ne de oburluk derecesin de olmalıdır; Allah Teala buyuruyor ki; Yeyiniz, içiniz fakat israf etmeyiniz .(Araf 31)

    İnfak, matlup olan bir ahlaktır. Bu da israf ile cimrilik arasında orta yollu olmalıdır; Allah Teala buyurur ki; Ve harcadıkları zaman, ne israf ederler ne de cimrilik ederler; harcamala rı, bu ikisinin arasında dengeli olur.(Furkan 67)

    Cömertlik, eli sıkılık ile saçıp savurmak arasında orta yollu olmalıdır; Eli sıkı olma; büsbütün eli açık da olma. Sonra kınanır, (kaybettik lerinin) hasretini çeker durursun.(İsra 29)

  4. #4

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    1-16- Nefsin Üstün Ahlaka Tahammülü

    Nefis buna müsaittir, matlup olan ahlaka uygun amellere eğitilebilir. Eba Züeyb el Hüzeli ne güzel söylemiş;

    Nefis, isterse rağbet eder,
    Reddeders en kanaat eder.

    Bunun sırrı, beşeri nefis, süt emmeyi seven çocuk gibidir. Fakat onu sütten kesmek mümkündür.
    2-16- Terbiye Edici Güzel Hasletler e ve Övülmüş Ahlaka Benzemeye Çalışmak;

    Kim cömertlik ahlakını kazanmak isterse, saçarcasına cömertliğe kendini zorlasın. Bu onun tabiatı haline gelecekti r.

    Aynı şekilde, tevazu sahibi olmak isteyen, kendini tevazu sahipleri gibi davranmay a zorlarsa, sıfatı tevazuya ve yumuşak başlılığa dönecektir.

    Bütün övülmüş ahlaklar hakkındaki kavil birdir. Zira adet haline gelmesi için bunun etkisi vardır. Ancak bu etkiyi birkaç gün içinde beklememe lidir. Buna devam edilmesi suretiyle kazanılır. Bu takdirde etkisi büyük olur. şüphesiz, az da olsa taate devam etmek, nefse etki eder ve tabiatını değiştirir.

    Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem buyuruyor ki; Şüphesiz İlim, ancak taallüm (öğrenme) ile, hilim, tahallüm (hoş görülü olmaya çalışmak) ile kazanılır. Kim hayrı araştırırsa ona verilir ve kim de şerden sakınırsa, ondan korunur.
    3-16- Hayır Ehliyle Sohbet, Takva Ehline Yakınlık ve Salihlerl e Kardeşlik

    Ey Allah için sevenler! Bilin ki, insanın tabiatı hırsızdır, hayrı da şerri de çalar. Kim Salihlerl e oturursa, güzel ahlak ile şereflenir, övülmüş yüce hasletler ile istikamet sahibi olur.

    Bunu şu hadisi şerif destekler; Kişi dostunun dini üzeredir. Bu yüzden her biriniz kiminle dost olduğuna baksın.

    Kendin için dürüst, dindar, basiretli, senin nefsini kontrol eden, ahlakında ve davranışlarında çirkinlikten sakınan iman kardeşi aramalısın.

    Nitekim Salih selefimiz, kendileri nin kusurlarını söyleyenleri severlerd i. Bize gelince, yazıklar olsun! Bize kusurlarımızı söyleyip düzeltmek isteyenle re buğz ederiz!

    Bu, iman zayıflığını gösteriyor. Zira kötü ahlak, akrepler gibidir. Kötü ahlak bir şahıs olsaydı, ondan yılanlardan ve akreplerd en sakındığımız gibi sakınırdık. Halbuki kötü ahlakın zararı, yılanın ve akrebin verdiği zarardan daha büyüktür.

    Kim uyanık iken mertebesi ni illetli bulup nefsini çokça itham ederse, bu zamanda zor bulunan bir güvenilir nasihatçı arasın. Yağcılık etmeyen, kusurları söyleyen ve hased etmeyen arkadaş nadirdir. Fakih Eminüddin der ki;

    Sana gönül terbiyeci lerini tavsiye ederim
    Kim onlarla oturursa, onlar gibi olur
    Rezil ile sohbete razı olmaktan sakındırırım
    Zira seni de batırır ve küçük düşürür.

    El Mukri, Nefhut Tayyib(5/190)da Ebul Kasım eş Şerif el Haseninin şu iki beyitini kaydetmiştir;

    İsteme kimseden, uyulmaya layık dosttan iste,
    Bir toplulukl a arkadaşlık edersen, şerliyle arkadaş olup onunla beraber şerli olma.

    Kim Salih ve ihlaslı arkadaşını kaybeders e, düşmanlarının dilinde dolaşan kusurlarından istifade etmeye baksın. Ebu Hayyan Yusuf Bin Hayyan en Nifferi der ki;

    Düşmanlarım benim için onlardan üstündür,
    Böylece Rahman benden uzak olmaz,
    Onlar kusurumu araştırır, ben de sakınırım,
    Onlar benimle yarışır, ben ise kazanırım.

Benzer Konular

  1. Güçlü Ve Üstün Olma Vefki
    Konu Sahibi üstünkural Forum Lahuti Vefk İlmi
    Cevap: 38
    Son Mesaj : 20.Şubat.2016, 23:51
  2. Ahlak İle İlgili Hadisler
    Konu Sahibi kısmet Forum Lahuti Hadisler
    Cevap: 1
    Son Mesaj : 11.Kasım.2015, 00:14
  3. En Üstün Yasin
    Konu Sahibi RaidenRozz Forum Lahuti Faydalı Dualar
    Cevap: 7
    Son Mesaj : 29.Eylül.2015, 15:55
  4. İslamda Ahlak
    Konu Sahibi kısmet Forum İslam Ahlakı
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 16.Temmuz.2014, 02:31
  5. Üstün Dökmen
    Konu Sahibi Demir Forum Lahuti Her Telden
    Cevap: 18
    Son Mesaj : 27.Ocak.2013, 15:42

Bookmarks

Bookmarks

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •