Doğru
Doğru
Toplam 2 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 2 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: Cemi Takdim Ve Tehir

  1. #1

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart Cemi Takdim Ve Tehir

    Doğru
    İKİ VAKTİN NAMAZINI BİRLEŞTİREREK KILMA (CEM’-İ TAKDİM - CEM-İ TE’HİR)
    ♦ Namazı vaktinde kılmanın hükmü nedir?
    İki vakti birleştirerek kılmak ne zaman caiz olur?
    “Namaz mü’minlere vakitli olarak farz kılındı” âyet i çelilesi gereğince, her namazın vaktinde kılınması farz-ı ayındır. Bu sebeble iki vakit namazını bir vakit içinde kılmak (ki fıkıhta buna Cem’-i Salâteyn denir) Hanefî mezhebine göre câiz olmaz. Zira, iki vakti bir arada kılmak, ya birini vakti girmeden kılmak (takdim) veya vakti çıktıktan sonra kılmak (te’hir) yoluyla olur. İkisi de sahih değildir. Vakti girmeden namaz kılınmaz. Namazı vaktinden sonraya bırakmak da câiz değildir. Edâ yerine geçmez.
    Bu kaidenin yalnızca hacılara özel olmak üzere iki istisnası vardır.
    Biri, Arafat’da takdim cem’i,
    Diğeri, Müzdelife’de te’hir cem’i.
    Çünkü Peygamber Efendimiz buralarda namazlarını iki vakti birleştirerek kılmışlardır. (Buhari, Hac, 99)
    Arefe günü Arafat’da ikindi olmadan öğlenin farzından sonra ikindi namazı kılınır. Büyük bir cemaatla imamın arkasında kılınan bu namaz için, tek ezan ve biri öğle, diğeri ikindi için olmak üzere iki kamet okunur. İki namaz arası böylece ayrılmış olur. Arada nâfile ve sünnet namazları da kılınmaz.
    Bu namazı büyük cemaatle, imam arkasında kılmak zarureti imam-ı A’zam’a göredir.
    İmameyn, hacının tek başına da cem' yapabileceği görüşündedir.
    Müzdelife’de ise, o günün akşam namazı yatsı namazı ile birlikte yatsı vaktinde, tek ezan ve tek kametle kılınır. Burada her iki namazın vakti de girmiş olduğundan ikinci namaza başlandığını bildirmek için ikinci kamete ihtiyaç görülmemiştir.

    İmam-ı Şâfiî’ye göre, yolculukta öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı namazlarını hem takdim, hem de te’hir suretiyle birlikte kılmak câizdir. Ayrıca yağmur, kar, dolu yağması halinde de namazlar birleştirilebilir. Hanbeli mezhebine göre, hastalar ve geçerli bir ihtiyaç ve özrü bulunanlar da bu birleştirmeyi yapabilirler. Sadece ibn-i Abbas’tan Hz. Peygamberin yolcu olmadığı, yağmur ve korku hali bulunmadığı halde bile cem’ yaptığına dair bir rivayet gelmiştir. Ancak bu konuda İbn-i Abbas’tan başka, bu görüşte olan sahabi yoktur. Sadece Malikilerden Eşhep, Şafiilerden ibni Munzır gibi azınlıkta kalan bazı âlimler, bu uygulamanın alışkanlık veya devamlılık haline getirilmeden yapılabileceğine hükmetmişlerdir.

  2. #2

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Caferi mezhebinin fıkıh kitaplarında, aslında namazın 5 vakit olarak farz olduğu belirtilmekle beraber, bu mezhebin yaygın olduğu yerlerdeki uygulamada, öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı sürekli biçimde takdim ile kılındığından, Caferi çevrelerde namaz vakitlerinin üç vakitte kılınma görünümü ortaya çıkmıştır.

Bookmarks

Bookmarks

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •