Doğru
Doğru
Toplam 5 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 5 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: Kıraatle İlgili Meseleler

  1. #1

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart Kıraatle İlgili Meseleler

    Doğru
    NAMAZ İÇİNDEKİ KIRAATLE İLGİLİ MESELELER
    Bunlar fıkıh kitaplarında çok meşhur olduklarından burada gayet kısa olarak sunuyorum.
    Farz namazlarında kıraat ulemanın icmaı ile farzdır. Malik, şafii, Ahmed ve cumhuru ulema, bütün rekatlarda Fatiha’ nın farz olduğunu kabul ederlerken Ebu Hanife ve başka bir ulema cemaati de, Fatiha’nın hiçbir zaman taayyün etmeyeceğini, son iki rekatta da kıraatin vacip olmadığını söylemişlerdir. Ancak sevap olan birincisidir. Çünkü sünnette geçen deliller bunu teyid etmektedir. Sahih hadis kitaplarında geçen:
    “İçinde ümmü’l-Kur’an (Fatiha) okunmayan namaz kifayet etmez” mealindeki hadisi şerif buna kâfi bir delildir.
    Sabah namazında ve öteki namazların ilk iki rekâtında Fatiha’dan sonra süre okunması hususunda ise bütün âlimler ittifak halindeler. Fakat üç ve dördüncü rekâtlarda okunup okunmaması konusunda ihtilaf etmişlerdir.
    Bu hususta imam Şafii’nin iki kavli vardır. Cedid mezhebine göre sünnet değil, Kadim mezhebine göre sünnettir. Sünnet kabul ettiğimiz takdirde ulemamız ilk iki rekâta nis- betle son rekatlarda kısa olacağını bildirmişlerdir.
    İkinci rekâta nisbetle birinci rekâtın uzatılıp uzatılmaması hususunda da iki vecih vardır. Ashabımızın ekseriyeti tarafundan sahih kabul edilen veçhe göre uzatılmaz. Tahkik erbabınca sahih olan ikinci veçhe göre uzatılır. Sahih ve muhtar olan da budur. Çünkü hadisi şerifte Rasulullah (s.a.v.) ikinci rekâta nisbetle ilk rekâtı uzattığı bildirilmektedir. Bunun hikmeti ise geç gelenlerin ilk rekâta yetişmeleridir. Hakikati bilen yüce Allah’tır.
    İmam şafii hazretleri buyurur ki, öğle namazında veya diğer namazlarda olsun, sonradan yetişen kimse son iki rekâta imamla beraber kavuşmuşsa, imamın selam vermesinden sonra namazının kalan kısmını tamamlamak üzere kalktığında Fatiha’dan sonra sure okuması sünnettir.
    Ashabımız, bunun mutlak olduğunu söylerken bazıları da bunun ancak son iki rekâtta da süre okunmasını sünnet kabul eden kavle göre olduğunu belirtmişlerdir. Bunun hikmeti de namazın süreden hali kalmamasıdır. Bu hüküm hem imam, hem münferit içindir.
    Muktediye gelince, eğer kıldığı namaz sessiz, gündüz namazlarından ise Fatiha kendisine farz, sure de sünnettir. Kıldığı namaz cehri olur ve imamın sesini işitiyorsa sure okuması mekruh olur. Buna Fatiha’nm farz olup olmadığı hususunda ise iki kavil vardır. Bir kavle göre farz, ikinci kavle göre farz değildir.
    İmamın kıraatini duymuyorsa sahih kavle gör Fatiha farz, süre de sünnettir. Bazılarına göre Fatiha farz değil. Bazıları da Fatiha farzdır. Ama sure değil demişlerdir. Hakikati Allah bilir.
    Cenaze namazında da Fatiha’nın okunması farzdır. Nafile namazlarda da Fatiha’yı okumak gereklidir. Ancak ulemamız, bu namazlarda okunan Fatiha’nın sıfatı hususunda ihtilaf etmişlerdir. Keffal’e göre vacip, Kadı Hüseyin’e göre şarttır. Rükün diyenler de olmuştur ki bu fikir daha yakın.

  2. #2

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Fatiha okumaktan aciz olan kimse bütün bu yerlerde Fatiha yerine Kur’an’dan Fatiha miktarı başka ayetler okur. Bunu da yapmazsa Fatiha miktarı teşbih, tehlil ve benzeri zikirler okur. Hiçbir şey beceremiyorsa Fatiha okuyacak kadar durur.
    Bir rekâtın içinde iki süre okumanın zararı yoktur. Bu- hari ve Müslim’de Abdullah b. Mes’ud’un şöyle dediği sabittir:
    “Ben Resulullah’ın (s.a.v.) bir rekatte birleştirdiği nezairi -benzer sureleri- bilirim.” diyerek Rasulullah’m (s.a.v.) ikişer okuduğu mufassal surelerden yirmi tanesini açıklar. Seleften bir kısım zatların bir rekatte bütün Kur’an-ı Kerim’i okuduklarını daha evvel görmüştük.
    Sabah, cuma ve bayram namazlarında, akşam ve yatsı namazının ilk iki rekatında, teravih ve teravihten sonra kılınan vitir namazlarında açık okumanın sünnet olduğu hususunda bütün müslümanların icmaı vardır. Ancak bu hüküm imam ve münferit içindir. Müktedi ise ittifakla sessiz okur.

  3. #3

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Husuf -ay tutulması- namazında da cehr sünnettir. Kü- suf -güneş tutulması- namazında ise cehredilmez. İstiska - yağmur duası, namazında cehreder. Gündüz kılınan cenaze namazında sesli okumaz. Gece kılınacak cenaze namazında da, sahih ve makbul mezhebe göre yine durum aynıdır.
    Bayram ve istiska -yağmur duası- namazları hariç gündüz nafilelerinde açık okumaz. Gece sünnetlerinde ise ihtilaf vardır. Azhar kavle göre cehredilmez. İkinci kavle göre cehreder. Kadı ve Beğavi’nin de kabul ettikleri üçüncü bir fikre göre ise cehr ile israr-sessizlik ile seslilik arasında okur.
    Gece namazlarını gündüz kaza eden, veya kazaya kalmış gündüz namazlarını geceleyin kaza eden kimse için, cehr veya İsrar hususunda geçmiş namazın esas vakti mi yoksa namazı kaza edeceği vakit mi nazarı itibara alınır? Bu hususta ulemamızdan iki rivayet mevcuttur. Azhar olan rivayete göre kaza vaktine itibar olunur.

  4. #4

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Gizli okuyacak yerde açık veya açık okuyacak yerde gizli okuması halinde namaz yine sahihtir. Ama mekruh irtikap etmiş oluyor. Bununla beraber sehv secdesi icab etmez.
    Şunun da önemle bilinmesi gerekir ki, gerek kıraat, gerek tekbirlerle öteki zikirlerde, sessiz okumasından maksat kendi duyacak şekilde okumaktır. Kulağının sağlam ve arızasız olması halinde kendisi duyacak kadar telaffuz etmesi lazımdır. Kendi bile duymayacak derecede sessiz okuması halinde kıraati de, zikirleri de ittifakla sahih değildir.

  5. #5

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Ulemamız, cehri namazlarda dört yerde duraklamanın sünnet olduğunu bildirmişlerdir. Birinci iftitah tekbirinden sonra teveccüh duasını okumak için, İkincisi fatihadan sonra fatihayı Amin’den ayırmak, fatihadan olmadığını belirtmek için yapılır. Üçüncüsü muktedirin de fatihasını okumasını okuması için Âmin’den sonra imamın yaptığı durak. Dördüncüsü kıraati rükûdan ayırmak maksadıyla sureden sonra yapılan duraklamadır.
    Fatihayı okuyan herkesin, namaz içinde olsun dışında olsun âmin demesi sünnettir. Bu husustaki hadisi şerifler çok ve meşhurdur. Bundan evvelki paragrafta fatihanın sonunu Âmin’den ayırmak için kısa bir duraklama yapmanın sünnet olduğunu beyan etmiştik.
    Amin kelimesinin manası, Allah’ım kabul eyle, öyle olsun. Senden başkası buna kadir değil, ümidimizi boşa çıkarma ve Allah’ımız bizi hayra yönelt, gibi çeşitli şekillerde tefsir edilmiştir.

Benzer Konular

  1. Bazi meseleler
    Konu Sahibi kısmet Forum Kur'an Hakkında
    Cevap: 1
    Son Mesaj : 08.Ağustos.2014, 15:16
  2. Teyemmümle İlgili Meseleler
    Konu Sahibi kısmet Forum Lahuti Abdest Konuları
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 21.Temmuz.2014, 04:15
  3. Gusül İle İlgili Meseleler
    Konu Sahibi kısmet Forum Lahuti Abdest Konuları
    Cevap: 2
    Son Mesaj : 21.Temmuz.2014, 04:13
  4. Cenaze İle İlgili Meseleler
    Konu Sahibi kısmet Forum Cenaze-Kabir Konuları
    Cevap: 7
    Son Mesaj : 16.Temmuz.2014, 20:16
  5. Kurbanla İlgili Meseleler
    Konu Sahibi kısmet Forum Kurban
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 15.Temmuz.2014, 03:45

Bookmarks

Bookmarks

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •