Doğru
Doğru
Toplam 7 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 7 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: Tilavet secdesi kimler için sünnettir

  1. #1

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart Tilavet secdesi kimler için sünnettir

    Doğru
    Namaz içinde olsun dışında olsun ve ister abdest alarak ister teyemmüm ederek hadesten tahir olup Kur’an okuyan herkese secde-i tilavet sünnettir.
    Tilaveti dinleyen veya dinlemediği halde duyan kimseye de sünnettir. Ancak İmam Şafii bunun için dinleyici derecesinde müekked saymadığını buyurur ki sahih olan da bu- dur.
    Ulemamızdan İmamü’l-Harameyn, esas dinleyici olma*yanın secde etmeyeceğini söylemişse de meşhur olan birincisidir.
    Secde ayeti okuyan kimse namazda veya namaz dışında okusun, secde etsin veya etmesin, tilaveti dinleyenlerin, duyanların secde etmeleri sünnettir, şafii ashabınca ve sahih olan budur. Bu aynı zamanda İmam Ebu Hanife’nin de mezhebidir.
    Şafii ashabından olan Beyan kitabının müellifi namaz içinde okuyup secde eden kimsenin secdesi için dinleyenler secde etmez diyor, ancak sahih olan birinci mezheptir.
    Secde ayetini okuyan kişinin müslüman, reşit, abdestli ve erkek olmasıyla, gayrı müslim, çocuk, abdestsiz veya kadin olması arasında da bir fark yoktur. Şafii’lerde sahih olan budur. Ebu Hanife’de buna kaildir. Bazı ulemamız da gayrı müslimin, çocuğun ve abdesti olmayanın secdesine, seleften bir cemaat de kadının tilavetine secde edilmeyeceğini söylemişlerdir. İbnü’l-Munzir, bu son kavil İmam Malik, Katad ve İshak b. Rahuye’den rivayet etmektedir. Ancak sevap olan birincisidir.
    Bir veya iki ayet okuyup secde etmek suretiyle secde yerlerini kısaltmak, Şa’bi, Haşan Basri, İbni Şirin, Nehai, Ahmed ve İshak b. Rahuye tarafından mekruh sayılmıştır. İbnü’l-Münzir böyle nakleder.
    Ebu Hanife, Muhammed ve Ebu Sevr’den de bunda herhangi bir beis olmadığı rivayet edilmiştir. Mezhebimizin muktezası da budur.
    Tek başına namaz kılarken secde ayeti okuyan kimse kendi kıraetine secde eder. Secdeyi rükûdan sonraya bıraktığı takdirde artık tilavt secdesini yapamaz. Bilerek secde etmesi halinde namazı bozulur. Fakat rükûa giderken henüz rükû haddin varmadan secde edebilir. Tilavet secdesi niyetiyle eğildikten sonra secdeden vazgeçerek kıyama dönmesi de caizdir.
    Namaz kılmakta olan kimse, namaz içinde veya dışında okuyan bir başkasının tilavetini dinlediği için secde edemez. Bilerek secde etmesi namazının bozulmasına sebeb olur.
    Namazını cemaatle kılmakta olan kimse imam ise bu da münferid gibidir. İmamın, kendi kıraatine secde etmesi halinde muktedinin de ona uyması farzdır. Mutabaat etmezse namazı bozulur. İmam secde etmezse muktedi de secde edemez. Ederse namazı bozulur. Ancak bu durumda namazdan sonra muktedinin secde etmesi sünnettir.

  2. #2

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    İmam secde eder ve başını secdeden kaldırdıktan sonra da muktedinin bundan haberi olmazsa mazurdur. Ancak kendi başına secde etmesi caiz değildir. İmam hala secdede iken muktedinin haberi olursa onun da secde etmesi gerekir. Muktedi, secdeye gitmek üzere eğilirken, İmam da başını secdeden kaldırırsa muktedi secdeden vazgeçerek imamla beraber kalkar.
    İmamla beraber secde için eğilir fakat imamın seri ve kendisinin ağır olması sebebiyle imam secdeden kalktığı halde henüz secdeye varamayan zaif muktedinin durumu da böyledir. Yani imamla beraber kıyama dönerek secde yapmaz.
    Namaz kılmakta olan kimsenin muktedi olması halinde ise o ne kendi kıraati için, ne de imamından başkasının kıraati için secde edemez. Ederse namazı bozulur. Zaten muktedinin secde ayeti okuması ve imamından başkasının tilavetini dinlemesi de mekruhtur.

  3. #3

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Tilavet secdesinin zamanı hususunda ise, alimler, secde ayetini müteakip hemen secde etmeli demişlerdir. Tehir eder, fakat uzunca bir süre geçmeden secde ederse yine olur. Ancak gecikmenin uzun sürmesi halinde secde de geçmiş oluyor. Lâkin bir kısım ulemamız, farz namazlarına bağlı -ratibe- sünnetlerde olduğu gibi tilavet secdesinin de kaza edilebileceğini -zaif de olsa- söylemişlerdir.
    Secde ayeti okuyan veya dinleyen kimsenin abdesti yoksa acele abdest alarak secdesini yapar. Abdest almayı fazla geciktirmesi halinde ekseriyetin kabul ettiği sahih ve muhtar kavle göre secde etmez. Zaif bir kavle göre de, namaz kılmakta olan kimsenin namazdan sonra da ezanı cevaplayabildiği gibi bu da secde eder. Ulemamızdan Beğavi, bu fikri tercih etmiştir. Gecikmenin uzun olup olmadığını tayin hususunda muteber ölçü örftür. Hakikati hakkıyla bilen Yüce Allah’tır.

  4. #4

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Aynı mecliste bütün secde ayetlerini veya bir kısmının okuyan kimse her birisi için ayrı ayrı secde eder. Bu hususta ihtilaf yoktur. Muhtelif meclislerde aynı secde ayetini tekrarlaması halinde de ihtilafsız her defasında secde edecektir. Ama aynı ayeti bir mecliste tekrar ederse, eğer ilk okuyuşunda secde etmemişse hepsine bir secde yeter. Etmişse üç rivayetten sahih olana göre her defasında secde eder. Çünkü ilk okuyuşun gereği yerine getirildikten sonra secdenin de hepsine kifayet eder. Bu, ibni Süreye ve Ebu Hanife’nin de kavlidir. Ulemamızdan Udde kitabının müellifi fetvanın bu kavle göre olduğunu söylemiş, yine ulemamızdan şeyh Nasr l-Makdisi de bu kavli tercih etmiştir.
    Üçüncü rivayete göre aradan uzun süre geçmesi halinde ayrı ayrı secde edilir. Yoksa ilk secde hepsine yeter.

  5. #5

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Aynı secde ayetini namazda tekrarlaması halinde ise, eğer bunu bir rekâtın içinde yaparsa aynı mecliste tekrar edene benzer ki üç rivayet burada da cereyan eder. Ayrı rekâtlarda tekrar ederse secdeyi de tekrar edeceği hususunda ihtilaf yoktur.
    Sefer esnasında bineğe binmiş iken secde ayeti okuyan kimse secdesini işaretle yapar, şafii, Malik, Ebu Hanife, Ebu Yusuf, Muhammed, Ahmed, Züfer Davud ve birçok ulemanın mezhebi böyledir.
    Ebu Hanife’nin bazı ashabı secde etmeyeceğini söylemişlerse de sevap cumhurun mezhebidir. Hazerde bineğe binmiş olan kimse ise işaretle secde edemez.
    Secde ayetini namaz içinde fatihadan önce okusa bile yine secde eder. Ama rükû ve sücudda okuması halinde secde etmez. Çünkü kıraatin yeri kıyamdır.

  6. #6

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Secde ayeti okuduktan sonra secdeye hazırlanırken fatihayı okuyup okumadığında şüpheye düşerse tilavet secdesini yaptıktan sonra kalkar ve fatihasını okur. Çünkü tilavet secdesi te’hir edilmez.
    Secde ayetinin Farsçasını okursa, ayetin tefsirini yaparken secde etmediği gibi burda da secde etmez. Ebu Hanife secde edeceğini söylemiştir.
    Tilaveti dinleyen kimse, okuyanla beraber secde ettiği zaman ona uymayı niyet etmez. Ondan evvel de secdeden kalkabilir.
    Sesli olsun, sessiz olsun namazda secde ayeti okumak bizde mekruh değildir. Okuyunca da secde eder. İmam Malik mutlak surette, Ebu Hanife’de yalnız sessiz namazlarda mekruh olduğuna kail olmuşlardır.
    Namazın mekruh olduğu vakitlerde de secde okumak bizde mekruh değildir, şa’bi, Haşan Basri, Salim b. Abdullah, İkrime, Ebu Hanife, rey sahipleri ve bir rivayete göre İmam Malik’de bu fikirdeler.

  7. #7

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    Aralarında Abdullah b. Ömer, Said b. Müseyyeb, bir rivayete göre imam Malik, İshak b. Rahuye ve Ebu Sevr’in de bulunduğu bir ulema cemaati de bunun mekruh olduğunu söylemişlerdir.
    Normal hallerde rüku, tilavet secdesinin yerine geçmez. Selef halef cumhuru ulema ve bizim mezhebimiz böyledir. Ebu Hanife geçer demiştir. Cumhuru ulema delil olarak bunun da namaz secdesine kıyas edildiğini gösterirler. Ama secde yapmaktan aciz olan kimse tıpkı namazda olduğu gibi tilavet secdesini de işaretle yapar.

Benzer Konular

  1. Tilavet Secdesi Nasıl Yapılır
    Konu Sahibi kısmet Forum Secdeler
    Cevap: 3
    Son Mesaj : 26.Temmuz.2014, 03:53
  2. Tilavet Secdesi Nedir
    Konu Sahibi kısmet Forum Secdeler
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 26.Temmuz.2014, 03:50
  3. Tilavet Secdesi
    Konu Sahibi kısmet Forum Secdeler
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 26.Temmuz.2014, 03:48
  4. Tilavet Secdesi Nedir
    Konu Sahibi wind Forum Secdeler
    Cevap: 17
    Son Mesaj : 17.Eylül.2012, 02:20
  5. Tilavet Secdesi Nasıl yapılır?
    Konu Sahibi wind Forum Secdeler
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 11.Ağustos.2012, 23:10

Bookmarks

Bookmarks

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •