Doğru
Doğru
Toplam 5 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 5 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: Hangi Mallara Zekat Düşmez

  1. #1

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart Hangi Mallara Zekat Düşmez

    Doğru
    ♦ Hangi Mallara Zekât Düşmez?
    1 - Bir İnsanın gerek kendi şahsının ve gerekse nafakasını temin ile yükümlü olduğu aile bireylerinin zarurî gereksinimlerini karşılayan ve aslî ihtiyaçlar denen mallardan zekât lazım gelmez.
    Aslî ihtiyaçlar içine şu mallar girer:
    ♦ ikametgâhlar, evin içindeki eşyalar, elbiseler, silâhlar, binek hayvanları veya taksi gibi binek vasıtaları, şehirde evin bir aylık geçimi (aylık maaş) köyde ise 1 yıllık geliri, ilim sâhlpleri- nin kltabları, san’atkâr insanların âlet ve tezgâhları hep aslî ihtiyaçlardan sayılır.
    Haşan bin Amr el-Mervezî şöyle der:
    “Ben bir gün Bişr-i Hafî’nin yamndayken hadîs bilginlerinden birileri geldi. Bişr-i Hafî onlara dedi:
    — Sizin üzerinize zekât düştüğünü biliniz. Bir kimsenin 200 dirhemi olunca, nasıl 5 dirhem zekât vermesi gerekirse, siz de 200 Peygamber sözünü öğrenince 5 sözü başkalara öğretiniz. Bundan sonra böyle yapınız.”
    ♦ Ticaret için olmayan ihtiyaçtan fazla ev eşyasından, giyeceklerden, yiyecek ve içecek maddelerinden dolayı da zekât lâzım gelmez. Aslî ihtiyaçtan sayılmayan kitab ve san’at âletleri de zekât kapsamına girmez. Altın ve gümüşün dışındaki plâ- tin, v.s. gibi zinet takımlarından; yâkut, zümrüt, inci, elmas gibi mücevherattan dolayı da zekât gerekmez.
    Şu kadar var ki bu gibi mallar aslî ihtiyaçlardan hariç olup kıymetleri de nisab miktarına ulaşınca, sâhibi zengin olmuş olur. Her ne kadar kendisine, bu mallardan zekât vermek gerekmezse de, fitre vermek ve kurban kesmek vâcib hâle gelir. Ayrıca kendileri için, zekât ve sadaka almaları da artık câiz olmaz.
    2 - Aslî ihtiyaçlar gibi, borç karşılığı olan para ve mallara da zekât lâzım gelmez. Borçlu bir kimse, borcunu ödedikten sonra, arta alan malı nisab miktarına varmıyorsa, onun üzerinden de zekât borcu düşer.
    Borçlar üç türlüdür:
    1 - Sırf kullara ait borçlar.
    2 - Allah’a aid olup içinde kulların da hakkı olan borçlar (Zekât borcu gibi).
    3 - Allah için yapılan adak, keffaret ve fitre borcu...
    ilk iki borç, zekâtın farz olmasına engel olur. Şöyle ki:
    Bir insan, nisaba sahip iken, üzerinden bir yıl geçtiği halde malının zekâtını vermezse, onun zekâtı boynunda borç olarak kalır. Üzerinden ikinci bir yıl geçerse, önce birinci yılın zekât borcu ödenmelidir. Bu borç, malın nisabını aşağı düşürecek miktarda ise, ikinci yıl için zekât farz olmaz. Birinci yılın zekât borcu, malın nisabını zekâttan muaf kılacak kadar düşürmüyorsa, o takdirde, borç dışında kalan mala zekât düşer.
    Başka bir kimseye borçlu olmak da aynıdır. Eğer borç ödendiğinde malın kıymeti nisabdan aşağı düşmüyorsa, zekât gerekir.
    Üçüncü kısım borçlar, zekâtın farz olmasını engellemezler.
    Borcun, zekâtı farziyetten düşürmesi için, borçlu kimsenin zimmetine, zekâtın vâcib olmasından evvel geçmiş olması şarttır. Yoksa bir malın zekâtı vâcib hâle geldikten sonra, zekâtı verecek kimsenin borçlanması, zekâtı ondan kaldırmaz.

  2. #2

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    3 - Yalnız kira bedellerini almak üzere elde tutulan ev, dükkânlardan ve bunlar gibi gelir getiren âlet ve nakil vasıtalarından zekât lâzım gelmez. Ancak bunların getirdikleri gelirler, aslî ihtiyaçlara harcandıktan sonra kalanı nisab miktarını buluyor sa, o miktardan zekât verilir.

  3. #3

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    4 - Haram mal için zekât verilmez. Böyle haram bir mal, sâ- hibli bir mal ise, sahibine geri verilir. Değilse, fakirlere dağıtılması lâzım gelir.

    Ancak haram mal, helâl mala karışmış olup, hangisinin haram, hangisinin helâl olduğunu ayırdetmek mümkün olmaz hale gelmiş ise, bütün maldan zekât gerekir.

  4. #4

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    ♦ Zekât borcu olan kimse, bu borcu ölürken vasiyet etmemiş ise, mirasından alınıp ödenmez. Artık mal vârislere intikal etmiş olur. Varisler isterlerse, bunu kendi hisselerinden gönüllü olarak verirler.

  5. #5

    Üyelik tarihi
    06.Kasım.2012
    Mesajlar
    2,422
    Konular
    882
    Tecrübe Puanı
    8

    Standart

    ♦ Zekât zimmete değil, malın bizzat kendisine bağlıdır. Bu sebeple bir mal zekâtı vâclb hâle geldikten sonra kendiliğinden yitirilse, zekâtı, sâhibl üzerinden düşer. Fakat sahibi tarafından bilerek harcanıp tüketilse (meselâ başkasına bağışlamak veya onunla ev almak gibi...) zekâtı ortadan kalkmaz.

Benzer Konular

  1. Zekat Hangi Yerlere Verilir
    Konu Sahibi kısmet Forum Zekat Konuları
    Cevap: 4
    Son Mesaj : 21.Temmuz.2014, 01:53
  2. Develerde Zekat
    Konu Sahibi kısmet Forum Zekat Konuları
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 20.Temmuz.2014, 20:44
  3. Sığırlarda Zekat
    Konu Sahibi kısmet Forum Zekat Konuları
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 20.Temmuz.2014, 20:28
  4. Zekat Bir Yardımmıdır
    Konu Sahibi kısmet Forum Zekat Konuları
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 20.Temmuz.2014, 04:50
  5. Zekat Ne Demektir
    Konu Sahibi kısmet Forum Zekat Konuları
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 20.Temmuz.2014, 04:49

Bookmarks

Bookmarks

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •